In deze whitepaper onderzoeken we de vraag hoe je als jonge consultant het vak leert als Artificial Intelligence (AI) een groot deel van ons werk overneemt. Een relevante vraag in deze tijd waarin de langverwachte en laagdrempelig toegankelijke AI’s stormenderhand de markt veroveren en binnen ieders bereik zijn.
Ons doel is niet om het definitieve en beslissende antwoord op de onderzoeksvraag te geven, maar om de lezers van dit stuk voldoende materiaal aan te reiken om in het eigen team of het eigen bureau een meer genuanceerd gesprek over de inzet van AI in het werk van adviseurs te voeren. Er is op zich niets mis met wat Siri Beerends bepleit: “waarom we de AI-boot rustig kunnen missen”.[1] Ook als adviseur of bureau kan, en mag, je de AI-boot missen. Missen heeft echter een negatieve connotatie. Wij bepleiten bewuste keuzes, passend bij je proposities en identiteit als adviseur en bureau. Dit paper is een handreiking daartoe.
Over de inhoud van de whitepaper
Om de vraag “Hoe leer je het vak als AI je werk doet en er alleen nog plek is voor senioren?” te beantwoorden, gaan we in hoofdstuk 1 verder in op de aanleiding voor het schrijven van deze paper.
In hoofdstuk 2 laten we zien dat AI niet de eerste technologiegolf is waar het advies vak mee te maken krijgt, en dat elke golf zo zijn eigen effecten op het vak, het werk en de bureaus had.
Hoofstuk 3 geeft een toelichting op wat AI, het onderwerp van deze paper, eigenlijk is. Daarin blijkt dat eensluidende definities ontbreken, maar dat is niet verwonderlijk voor een technologie die zo in beweging is als deze.
In hoofdstuk 4 wordt duidelijk dat er geen duidelijk beeld is over het huidige gebruik van AI door adviseurs. Integraal onderzoek met heldere conclusies ontbreekt.
Hoofdstuk 5 is het kernhoofdstuk waarin we uitgebreid ingaan op relevante taken in het advieswerk en hun blootstelling aan AI. Dat hoofdstuk illustreren we ook met tal van AI-toepassingen en we spreken ons soms ook uit over risico’s.
In hoofdstuk 6 maken we een bescheiden uitstapje naar de vraag of de komst van AI ook de vragen van de klant richting adviseurs zal beïnvloeden. We denken van wel, maar de signalen zijn nog bescheiden.
Hoofdstuk 7 gaat over leren en AI, niet alleen over de vraag hoe je het vak leert, maar ook over de rol van AI op leren en de vraag hoe adviseurs leren werken met technologie. In dat hoofdstuk blijkt dat de senioren leren werken met technologie door van de junioren te leren. Op dat moment realiseerden we ons dat er meer aan de hand was dan de vraag “Hoe leer je als junior het vak als AI het werk overneemt en er alleen nog plek is voor senioren?”. De komst van AI en technologie in brede zin vraagt om een geheel ander samenspel tussen junioren en senioren.
In hoofdstuk 8 zoomen we daarom met een aantal uitdagingen uit naar het niveau van de bureaus en de branche als geheel.
Tot slot bieden we in hoofdstuk 9 een handreiking voor het gesprek in het team of bureau.
Disclaimer
We onderzoeken de rol van AI op het werk van adviseurs en op het leren van het adviesvak. Waar we niet op in gaan is de schaduwzijde van AI. We zijn ons bewust van het feit dat er een hele industrie is met schimmig en slecht betaald werk waarin talloze mensen dagelijks AI aan het trainen zijn. Heel vaak gaat dataverzameling voor tal van AI-tools over de ruggen van kansarmen, die wel hun data leveren, maar uiteindelijk niet profiteren van de ontwikkelde applicatie omdat hij dan te duur is geworden. Denk bijvoorbeeld aan lokale gezondheidswerkers die bijgedragen hebben aan de ontwikkeling van screeningsapps voor de zorg. We weten ook dat talloze mensen in de problemen komen omdat AI-toepassingen fundamenteel racistisch of anderszins discriminerend getraind zijn. We weten dat veel van de Big Tech bedrijven die AI-tools op de markt brengen het niet nauw nemen met privacyregels. Dat hun algoritmes én het niet nemen van verantwoordelijkheid over de content, bijdragen aan de uitholling van de democratie, maar ook veel persoonlijk leed veroorzaken.[1] Of dat het gebruik van AI energie vreet. Daar draait deze paper niet om. We zijn ons er wel van bewust, maar het had een ander verhaal opgeleverd. Wij hebben het werk van adviseurs centraal gezet en niet de ethische en juridische aspecten van het gebruik van AI, hoewel we er af en toe wel iets over zeggen, juist omdat we er niet blind voor zijn.
Tot slot
We zijn benieuwd naar zowel de vragen als de (voorlopige) antwoorden die het lezen van deze paper en het werken met de handreiking oplevert en naar aanvullingen, bevindingen, feedback etc. Laat het ons weten.
Lotte Hart (Lotte.hart@seederdeboer.nl) en Marguerithe de Man (Marguerithedeman@sioo.nl)
[1] Madhumita Murgia; Leven in de schaduw van AI, uitgeverij Business Contact, 2024
[1] https://www.setup.nl/artikelen/waarom-we-de-ai-boot-prima-kunnen-missen/
Wil je meer weten over de rol van AI op het werk van adviseurs? Dan is misschien ons programma Advanced Consulting and Change of de workshop AI & Data Science voor organisatieprofessionals iets voor jou.
In deze whitepaper onderzoeken we de vraag hoe je als jonge consultant het vak leert als Artificial Intelligence (AI) een groot deel van ons werk overneemt. Een relevante vraag in deze tijd waarin de langverwachte en laagdrempelig toegankelijke AI’s stormenderhand de markt veroveren en binnen ieders bereik zijn.
Ons doel is niet om het definitieve en beslissende antwoord op de onderzoeksvraag te geven, maar om de lezers van dit stuk voldoende materiaal aan te reiken om in het eigen team of het eigen bureau een meer genuanceerd gesprek over de inzet van AI in het werk van adviseurs te voeren. Er is op zich niets mis met wat Siri Beerends bepleit: “waarom we de AI-boot rustig kunnen missen”.[1] Ook als adviseur of bureau kan, en mag, je de AI-boot missen. Missen heeft echter een negatieve connotatie. Wij bepleiten bewuste keuzes, passend bij je proposities en identiteit als adviseur en bureau. Dit paper is een handreiking daartoe.
Over de inhoud van de whitepaper
Om de vraag “Hoe leer je het vak als AI je werk doet en er alleen nog plek is voor senioren?” te beantwoorden, gaan we in hoofdstuk 1 verder in op de aanleiding voor het schrijven van deze paper.
In hoofdstuk 2 laten we zien dat AI niet de eerste technologiegolf is waar het advies vak mee te maken krijgt, en dat elke golf zo zijn eigen effecten op het vak, het werk en de bureaus had.
Hoofstuk 3 geeft een toelichting op wat AI, het onderwerp van deze paper, eigenlijk is. Daarin blijkt dat eensluidende definities ontbreken, maar dat is niet verwonderlijk voor een technologie die zo in beweging is als deze.
In hoofdstuk 4 wordt duidelijk dat er geen duidelijk beeld is over het huidige gebruik van AI door adviseurs. Integraal onderzoek met heldere conclusies ontbreekt.
Hoofdstuk 5 is het kernhoofdstuk waarin we uitgebreid ingaan op relevante taken in het advieswerk en hun blootstelling aan AI. Dat hoofdstuk illustreren we ook met tal van AI-toepassingen en we spreken ons soms ook uit over risico’s.
In hoofdstuk 6 maken we een bescheiden uitstapje naar de vraag of de komst van AI ook de vragen van de klant richting adviseurs zal beïnvloeden. We denken van wel, maar de signalen zijn nog bescheiden.
Hoofdstuk 7 gaat over leren en AI, niet alleen over de vraag hoe je het vak leert, maar ook over de rol van AI op leren en de vraag hoe adviseurs leren werken met technologie. In dat hoofdstuk blijkt dat de senioren leren werken met technologie door van de junioren te leren. Op dat moment realiseerden we ons dat er meer aan de hand was dan de vraag “Hoe leer je als junior het vak als AI het werk overneemt en er alleen nog plek is voor senioren?”. De komst van AI en technologie in brede zin vraagt om een geheel ander samenspel tussen junioren en senioren.
In hoofdstuk 8 zoomen we daarom met een aantal uitdagingen uit naar het niveau van de bureaus en de branche als geheel.
Tot slot bieden we in hoofdstuk 9 een handreiking voor het gesprek in het team of bureau.
Disclaimer
We onderzoeken de rol van AI op het werk van adviseurs en op het leren van het adviesvak. Waar we niet op in gaan is de schaduwzijde van AI. We zijn ons bewust van het feit dat er een hele industrie is met schimmig en slecht betaald werk waarin talloze mensen dagelijks AI aan het trainen zijn. Heel vaak gaat dataverzameling voor tal van AI-tools over de ruggen van kansarmen, die wel hun data leveren, maar uiteindelijk niet profiteren van de ontwikkelde applicatie omdat hij dan te duur is geworden. Denk bijvoorbeeld aan lokale gezondheidswerkers die bijgedragen hebben aan de ontwikkeling van screeningsapps voor de zorg. We weten ook dat talloze mensen in de problemen komen omdat AI-toepassingen fundamenteel racistisch of anderszins discriminerend getraind zijn. We weten dat veel van de Big Tech bedrijven die AI-tools op de markt brengen het niet nauw nemen met privacyregels. Dat hun algoritmes én het niet nemen van verantwoordelijkheid over de content, bijdragen aan de uitholling van de democratie, maar ook veel persoonlijk leed veroorzaken.[1] Of dat het gebruik van AI energie vreet. Daar draait deze paper niet om. We zijn ons er wel van bewust, maar het had een ander verhaal opgeleverd. Wij hebben het werk van adviseurs centraal gezet en niet de ethische en juridische aspecten van het gebruik van AI, hoewel we er af en toe wel iets over zeggen, juist omdat we er niet blind voor zijn.
Tot slot
We zijn benieuwd naar zowel de vragen als de (voorlopige) antwoorden die het lezen van deze paper en het werken met de handreiking oplevert en naar aanvullingen, bevindingen, feedback etc. Laat het ons weten.
Lotte Hart (Lotte.hart@seederdeboer.nl) en Marguerithe de Man (Marguerithedeman@sioo.nl)
[1] Madhumita Murgia; Leven in de schaduw van AI, uitgeverij Business Contact, 2024
[1] https://www.setup.nl/artikelen/waarom-we-de-ai-boot-prima-kunnen-missen/
Wil je meer weten over de rol van AI op het werk van adviseurs? Dan is misschien ons programma Advanced Consulting and Change of de workshop AI & Data Science voor organisatieprofessionals iets voor jou.