Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Blijf op de hoogte

  • Inhoud

    Innovatie 4.0: Nieuwe manieren van managen, organiseren en (samen)werken

    Prof.dr. Henk W. Volberda, Amsterdam Business School, Universiteit van Amsterdam

    We bevinden ons midden in de vierde industriële revolutie. Disruptieve technologieën zoals Artificial Intelligence, robotisering, Internet of Things, 3D-printing en blockchain transformeren in razend tempo de manier waarop we werken, organiseren en waarde creëren. Nieuwe techbedrijven maken een snelle opmars: ze omzeilen traditionele bedrijfsmodellen en zetten de gevestigde orde onder druk. Tegelijkertijd houden veel gevestigde organisaties nog steeds vast aan verouderde structuren en een vertrouwd businessmodel.

    In deze inspirerende masterclass neemt Henk Volberda je mee in de wereld van Innovatie 4.0, waarin innovatie veel verder gaat dan technologie alleen. Slechts 25% van het innovatiesucces wordt bepaald door technologie – maar liefst 75% komt voort uit hoe je als organisatie bent ingericht: je leiderschapsstijl, organisatievorm, manier van samenwerken én hoe je met externe partners innoveert.

    De boodschap is helder: wie succesvol wil blijven, moet durven vernieuwen. Door nieuwe technologieën te omarmen, rigide hiërarchieën los te laten, ruimte te bieden aan talent, mensen te binden en actief samen te werken met het ecosysteem om je heen, geef je innovatie daadwerkelijk vorm.

    Deze masterclass is een must voor managers die hun organisatie toekomstbestendig willen maken – en daar vandaag al mee willen beginnen.

    Programmaonderdelen:

    1. De vierde industriële revolutie: Technologie 4.0

    2. Sociale innovatie

    3. Barrières voor innovatie

    4. Innovatie 4.0

    5. De schijf van 5

    Over prof. dr. H.W. (Henk) Volberda

    Prof. dr. Henk W. Volberda (1964) is hoogleraar Strategie & Innovatie aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is onderdeel van de Amsterdam Business School (ABS) van de faculteit.

    Strategie en innovatie-expert Henk Volberda richt zich in zijn onderzoek op verschillende thema’s: digitale transformatie, technologische disruptie, concurrentievermogen, nieuwe businessmodellen, en nieuwe organisatievormen. De leerstoel van Volberda is ondergebracht bij de sectie Strategy & IB van de ABS. Volberda is coördinator van de Innovation & Digital groep en geeft binnen de ABS onderwijs op het gebied van strategie, innovatie en digital business, onder meer binnen verschillende tracks van de master Business Administration en in de executive masters MBA (Business Administration).

    Daarnaast is Henk Volberda wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation dat jaarlijks de Nederlandse Innovatie Monitor uitvoert en de Executive Opinion Survey van het World Economic Forum. Volberda bekleedt verschillende bestuurs- en adviesfuncties. Zo is hij lid van de Raad van Commissarissen van NXP Semiconductors Netherlands en Apollo Tyres Europe, en lid van de wetenschappelijke adviesraad van de Nederlandse Defensie Academie. Ook is hij expertlid van het World Economic Forum en Fellow van de European Academy of Management. Eerder was hij onder meer bestuurslid van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie en Vice-President Research van de European Academy of Management (EURAM). Hij vervulde diverse functies aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, waaronder vakgroepsvoorzitter, vice-decaan en director knowledge transfer.

    Volberda werkte als gastonderzoeker aan de Wharton School van de University of Pennsylvania, de Fuqua School of Business van Duke University en aan de Bayes Business School, City University of London. Hij is lid van de redactieraad van onder andere Journal of Strategy and Management, Long Range Planning, Management and Organization Review, Organization Studies, Holland Management Review en Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie.

    Van Volberda’s hand verscheen een groot aantal boeken. Zijn boek Strategic Management: From Confrontation to Transformation (Sage, 2024) wordt als strategieleerboek gebruikt op vele business schools in Europa en van zijn Innovatie 3.0: Slimmer managen, organiseren en werken (Mediawerf 2011) zijn inmiddels verschillende drukken verschenen. Andere bekende titels van Volberda, die wereldwijd lovende kritieken kregen, zijn Building the Flexible Firm: How to Remain Competitive (Oxford University Press 1998) – dat in meerdere talen is vertaald – en Rethinking Strategy (Sage, 2001). Zijn boek Reinventing Business Models: How Firms Cope with Disruption (Oxford University Press, 2018) werd onlangs bekroond met de Best Book Award van de European Academy of Management, en recentelijk verscheen The New Professional Service Firm (Springer, 2023) en De Winst van Purpose (Mediawerf, 2022).

    Volberda heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan in wetenschappelijke tijdschriften, waaronder Academy of Management Journal, Global Strategy Journal, Journal of International Business, Journal of Management, Journal of Management Studies, Management Science, Organization Science, Strategic Entrepreneurship Journal en Strategic Management Journal. Tevens ontving hij voor zijn onderzoek naar organisatieflexibiliteit en strategische vernieuwing tal van prijzen, onder andere de ERIM Impact Award, de Erasmus Research Award, de ROA-publicatieprijs, de SAP Strategy Award, de Best Paper Award van de European Management Review, en de prestigieuze Igor Ansoff Strategic Management Award.

    Uva

    Linkedin

  • Voor wie

    Elk jaar organiseren we een aantal masterclasses waarin vooraanstaande deskundigen ons inspireren over andere kennisdomeinen of kennis laten nemen van nieuwe ontwikkelingen. Het zijn ideale gelegenheden voor alumni om elkaar weer eens te ontmoeten en voor geïnteresseerden om kennis te maken en te netwerken.

    Sioo-masterclasses zijn geschikt voor iedereen die geïnteresseerd is in het vakgebied van organisatie- en veranderkunde. De masterclasses zijn een goede gelegenheid om je eens onder te dompelen in de kennis en inzichten van een specifieke expert. Daarnaast bieden ze de mogelijkheid om kennis te maken met het aanbod van Sioo. Alumni keren ook steeds terug om up-to-date te blijven en hun netwerk te onderhouden of uit te breiden.

  • Planning

    1. Startdatum: 26 september 2025
      Masterclass: 26 september 2025

    Kosten

    Opleidingskosten * € 75

    Totale kosten € 75

    exclusief verblijfskosten en BTW vrijgesteld

    Locatie: Kinepolis, Jaarbeursboulevard in Utrecht.

    Inloop: 9.00 uur – start: 9.30 uur.

    Aansluitend lunch (ca. 12.30 uur).