In ‘Sioo’s spreekgestoelte’ spreekt relatiemanager Annet Weitering met alumni over hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Deze keer ging ze in gesprek met Catherine Koster-Gottenbos, senior adviseur organisatieontwikkeling bij de gemeente Den Haag. Met haar achtergrond in sociale en organisatiepsychologie kijkt Catherine naar de structuur en cultuur binnen organisaties. Ze is gedreven en altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen om haar leercurve steiler te maken. Zo kwam ze in 2021 bij Sioo terecht voor het Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie (LIPP). Wat heeft dit haar gebracht, en waar is zij nu mee bezig?
Op zoek naar een steilere leercurve
Sinds 5,5 jaar werkt Catherine in Den Haag voor de gemeente, waar ze ook woont met haar man. Voordat ze op haar huidige plek belandde werkte ze jaren in de zorgsector, onder andere voor de Parnassia Groep. “Na 15 jaar in de zorg wilde ik mijn leercurve weer steiler hebben en ben ik bij de gemeente terechtgekomen”, vertelt ze. Het interessante hieraan vindt ze het feit dat de besturing van de gemeentelijke organisatie twee lijnen heeft: de ambtelijke lijn en de politiek bestuurlijke lijn. Twee lijnen die niet per se congruent lopen.
“Als adviseur organisatieontwikkeling kijk ik naar de structuur en cultuur. Hoe is de organisatie ingericht zodat deze resultaten kan halen? En ook hoe mensen omgaan met elkaar om samen resultaten te kunnen halen. Ik kom op plekken waar vraagstukken zijn die niet meteen opgelost kunnen worden. Dat vind ik nog steeds boeiend.” Het aanvliegen van deze vraagstukken doet ze door de hele organisatie gemeentebreed en bij diensten zoals Sociale Zaken en Onderwijs, Cultuur en Welzijn.
Een logische stap
In haar eigen ontwikkeling zoekt Catherine naar leermomenten waarin ze ‘gestretcht’ wordt, zoals ze het zelf zegt. “Ik startte vanuit een leerperspectief bij de gemeente Den Haag en dacht de eerste zes weken vooral: ‘Hoe werkt het hier?’, ‘Hoe doen mensen dat hier?’ en ‘Wat kan ik bijdragen?’. Dat maakte het voor mij heel interessant. Mijn ambitie is dan ook steeds openstaan voor nieuwe dingen.” In 2021 startte ze bij Sioo met het Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie (LIPP), waar ze via een vriendin, die het traject in 2018 volgde, over hoorde.
“In 2017 heb ik Appreciative Inquiry gevolgd bij het Instituut voor Interventiekunde in Amsterdam. Daar zaten ook mensen die iets bij Sioo hebben gedaan. De manier van kijken vanuit Appreciative Inquiry vind ik heel fijn in organisatieverandering, dus leek LIPP voor mij een logische volgende stap. Een verrijking”, legt Catherine uit. Op de vraag wat haar verwachtingen waren, antwoordt ze: “Dat we niet te zacht met elkaar zouden omgaan. En wat we leerden ook direct konden toepassen in het hier en nu. De manier waarop we met elkaar leren is op een interventie-kundige manier, voor de ervaren verander- en interventiekundigen. Dat triggerde mij.”
Kijken vanuit meerdere perspectieven
Catherine kijkt graag naar organisaties als organismen. Hoe is iets ontstaan? En waarom is dat logisch? “Het is allemaal met elkaar verweven. In de 15 dagen dat je bij elkaar bent, krijg je veel basisoefeningen. De theorie toepassen, gebeurt pas echt in de praktijk. Het is te vergelijken met het halen van je rijbewijs, je leert pas écht rijden nadat je die hebt gehaald.” De opzet van het traject sprak haar ook erg aan: “De eerste vijf dagen waren we intern met elkaar om uit onze eigen systemen te komen om nieuwe constructen en betekenissen met elkaar te bouwen. Toen ik vervolgens thuiskwam dacht ik: ‘Ik zat nu echt in een andere wereld’. Dat vond ik heel bijzonder.
De groep van Catherine bestond uit een gemêleerd gezelschap van 12 personen. De jongste was begin 30 en de oudste 50+. Allemaal met een andere achtergrond en verschillende perspectieven op de wijze waarop ze hun vak uitoefenen. Wat de kern is van wat ze heeft meegekregen? “Dat vooral de manier van kijken bepaalt hoe je iets ervaart. Hoe je dingen ziet, zegt en ook wat je voelt. Wat mij is bijgebleven is (denken) vanuit de 3-bewegingen, zoals Shirine het noemt. Denkadviseren, waarderend onderzoeken, maar ook de Rotterdamse School.”
Luisteren om te begrijpen
“Verschillende perspectieven, intentie en effect zijn belangrijk. Mensen zien niet wat je belang of intentie is, maar wel je handelen en daar word je op beoordeeld.” Dat ervoer ze zelf ook tijdens de tweede dag van de interne week van het Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie: “Een deelgenoot, die naast mij zat, reageerde vanuit emotie met harde woorden. Dat was een heleboel energie naast mij, waarvan ik dacht: ‘Wat gebeurt hier?’. Er ging van alles door me heen op dat moment: Heb je het nu over mij? Heb je het over anderen? En wat gebeurt er eigenlijk bij jou? Later hebben we daar nog een een-op-een-gesprek over gehad.”
Vanuit emotie reageren is een menselijke reflex volgens haar. “Het is maar net vanuit welk perspectief je kijkt en wat je rol is, welke belangen je hebt en hoe je dat op dat moment voelt. Daarom is luisteren om te begrijpen ook zo belangrijk. Open staan voor wat de ander voelt en belangrijk vindt. De ambitie binnen de gemeente Den Haag is een gesprekscultuur creëren binnen een veilige werkomgeving, die open is en waar je je verhaal kan delen zonder dat je daarop afgerekend wordt.” Door de opleiding leerde ze dat je niet direct antwoord hoeft te geven op een vraag. En dat het ook mogelijk is om iemand zijn eigen proces te gunnen en verschillende opties aan te bieden.
De uitdaging aangaan en plezier hebben
Gevoel speelt in dat proces een belangrijke rol. Benoemen waar je mee zit en vragen hoe iets voor de ander is. “Zoals Shirine zei: ‘Gooi er gewoon een balletje in en kijk dan wat er gebeurt. Experimenteer met de reactie die je krijgt.’ Dus minder denken in goed of fout, want goed is misschien maar een klein hokje, terwijl daaromheen veel variaties zitten. Dat geeft wel wat meer ontspanning. Wat ik ook als een vangnet ervaar, is dat je altijd kunt terugbellen als iets misgaat: voelt het toch niet helemaal goed? Bel terug, neem contact op en blijf in verbinding!”
Op de vraag of het alweer begint te kriebelen om iets nieuws te leren, zegt Catherine: “Mijn bagage aan kennis en ervaring stapelt zich op. Zo heb ik vorig jaar een traject persoonlijk leiderschap gevolgd. Daardoor ben ik nog meer bewust van wat ik inbreng, voel en waar ik vandaan kom. Dat versterkt elkaar. Ik denk dat ik nog een hoop te doen heb hier. Daar heb ik echt heel veel zin in. Vooral het luisteren in gesprekken. Het gaat uiteindelijk om de dagelijkse interactie en daar kan ik nog heel veel verschil in maken. Dat is absoluut iets waardevols wat ik heb meegekregen van LIPP. De opleiding is zeker een aanrader, gewoon de uitdaging aangaan. En veel plezier hebben tijdens het leren. Zo heb ik het ervaren.”
Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie
In het ‘Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie’ gaan ervaren vakmensen aan de slag om nóg meer uit het interveniëren te halen. Aan de hand van complexe vraagstukken ontwikkelen en verbreden ze hun interventierepertoire met kennis en kunde. Onder begeleiding van Shirine Moerkerken en Marieke Wilke ontdekken deelnemers hoe ze belevings- en ervaringsgerichte adviestrajecten ontwikkelen en hoe verschillen, conflicten en spanning gewaardeerd en gebruikt kunnen worden in interacties met klanten.
Lees hier meer over het Sioo-programma ‘Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie’ dat Catherine heeft gevolgd, om te ontdekken welk verschil het voor jou kan maken.
In ‘Sioo’s spreekgestoelte’ spreekt relatiemanager Annet Weitering met alumni over hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Deze keer ging ze in gesprek met Catherine Koster-Gottenbos, senior adviseur organisatieontwikkeling bij de gemeente Den Haag. Met haar achtergrond in sociale en organisatiepsychologie kijkt Catherine naar de structuur en cultuur binnen organisaties. Ze is gedreven en altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen om haar leercurve steiler te maken. Zo kwam ze in 2021 bij Sioo terecht voor het Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie (LIPP). Wat heeft dit haar gebracht, en waar is zij nu mee bezig?
Op zoek naar een steilere leercurve
Sinds 5,5 jaar werkt Catherine in Den Haag voor de gemeente, waar ze ook woont met haar man. Voordat ze op haar huidige plek belandde werkte ze jaren in de zorgsector, onder andere voor de Parnassia Groep. “Na 15 jaar in de zorg wilde ik mijn leercurve weer steiler hebben en ben ik bij de gemeente terechtgekomen”, vertelt ze. Het interessante hieraan vindt ze het feit dat de besturing van de gemeentelijke organisatie twee lijnen heeft: de ambtelijke lijn en de politiek bestuurlijke lijn. Twee lijnen die niet per se congruent lopen.
“Als adviseur organisatieontwikkeling kijk ik naar de structuur en cultuur. Hoe is de organisatie ingericht zodat deze resultaten kan halen? En ook hoe mensen omgaan met elkaar om samen resultaten te kunnen halen. Ik kom op plekken waar vraagstukken zijn die niet meteen opgelost kunnen worden. Dat vind ik nog steeds boeiend.” Het aanvliegen van deze vraagstukken doet ze door de hele organisatie gemeentebreed en bij diensten zoals Sociale Zaken en Onderwijs, Cultuur en Welzijn.
Een logische stap
In haar eigen ontwikkeling zoekt Catherine naar leermomenten waarin ze ‘gestretcht’ wordt, zoals ze het zelf zegt. “Ik startte vanuit een leerperspectief bij de gemeente Den Haag en dacht de eerste zes weken vooral: ‘Hoe werkt het hier?’, ‘Hoe doen mensen dat hier?’ en ‘Wat kan ik bijdragen?’. Dat maakte het voor mij heel interessant. Mijn ambitie is dan ook steeds openstaan voor nieuwe dingen.” In 2021 startte ze bij Sioo met het Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie (LIPP), waar ze via een vriendin, die het traject in 2018 volgde, over hoorde.
“In 2017 heb ik Appreciative Inquiry gevolgd bij het Instituut voor Interventiekunde in Amsterdam. Daar zaten ook mensen die iets bij Sioo hebben gedaan. De manier van kijken vanuit Appreciative Inquiry vind ik heel fijn in organisatieverandering, dus leek LIPP voor mij een logische volgende stap. Een verrijking”, legt Catherine uit. Op de vraag wat haar verwachtingen waren, antwoordt ze: “Dat we niet te zacht met elkaar zouden omgaan. En wat we leerden ook direct konden toepassen in het hier en nu. De manier waarop we met elkaar leren is op een interventie-kundige manier, voor de ervaren verander- en interventiekundigen. Dat triggerde mij.”
Kijken vanuit meerdere perspectieven
Catherine kijkt graag naar organisaties als organismen. Hoe is iets ontstaan? En waarom is dat logisch? “Het is allemaal met elkaar verweven. In de 15 dagen dat je bij elkaar bent, krijg je veel basisoefeningen. De theorie toepassen, gebeurt pas echt in de praktijk. Het is te vergelijken met het halen van je rijbewijs, je leert pas écht rijden nadat je die hebt gehaald.” De opzet van het traject sprak haar ook erg aan: “De eerste vijf dagen waren we intern met elkaar om uit onze eigen systemen te komen om nieuwe constructen en betekenissen met elkaar te bouwen. Toen ik vervolgens thuiskwam dacht ik: ‘Ik zat nu echt in een andere wereld’. Dat vond ik heel bijzonder.
De groep van Catherine bestond uit een gemêleerd gezelschap van 12 personen. De jongste was begin 30 en de oudste 50+. Allemaal met een andere achtergrond en verschillende perspectieven op de wijze waarop ze hun vak uitoefenen. Wat de kern is van wat ze heeft meegekregen? “Dat vooral de manier van kijken bepaalt hoe je iets ervaart. Hoe je dingen ziet, zegt en ook wat je voelt. Wat mij is bijgebleven is (denken) vanuit de 3-bewegingen, zoals Shirine het noemt. Denkadviseren, waarderend onderzoeken, maar ook de Rotterdamse School.”
Luisteren om te begrijpen
“Verschillende perspectieven, intentie en effect zijn belangrijk. Mensen zien niet wat je belang of intentie is, maar wel je handelen en daar word je op beoordeeld.” Dat ervoer ze zelf ook tijdens de tweede dag van de interne week van het Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie: “Een deelgenoot, die naast mij zat, reageerde vanuit emotie met harde woorden. Dat was een heleboel energie naast mij, waarvan ik dacht: ‘Wat gebeurt hier?’. Er ging van alles door me heen op dat moment: Heb je het nu over mij? Heb je het over anderen? En wat gebeurt er eigenlijk bij jou? Later hebben we daar nog een een-op-een-gesprek over gehad.”
Vanuit emotie reageren is een menselijke reflex volgens haar. “Het is maar net vanuit welk perspectief je kijkt en wat je rol is, welke belangen je hebt en hoe je dat op dat moment voelt. Daarom is luisteren om te begrijpen ook zo belangrijk. Open staan voor wat de ander voelt en belangrijk vindt. De ambitie binnen de gemeente Den Haag is een gesprekscultuur creëren binnen een veilige werkomgeving, die open is en waar je je verhaal kan delen zonder dat je daarop afgerekend wordt.” Door de opleiding leerde ze dat je niet direct antwoord hoeft te geven op een vraag. En dat het ook mogelijk is om iemand zijn eigen proces te gunnen en verschillende opties aan te bieden.
De uitdaging aangaan en plezier hebben
Gevoel speelt in dat proces een belangrijke rol. Benoemen waar je mee zit en vragen hoe iets voor de ander is. “Zoals Shirine zei: ‘Gooi er gewoon een balletje in en kijk dan wat er gebeurt. Experimenteer met de reactie die je krijgt.’ Dus minder denken in goed of fout, want goed is misschien maar een klein hokje, terwijl daaromheen veel variaties zitten. Dat geeft wel wat meer ontspanning. Wat ik ook als een vangnet ervaar, is dat je altijd kunt terugbellen als iets misgaat: voelt het toch niet helemaal goed? Bel terug, neem contact op en blijf in verbinding!”
Op de vraag of het alweer begint te kriebelen om iets nieuws te leren, zegt Catherine: “Mijn bagage aan kennis en ervaring stapelt zich op. Zo heb ik vorig jaar een traject persoonlijk leiderschap gevolgd. Daardoor ben ik nog meer bewust van wat ik inbreng, voel en waar ik vandaan kom. Dat versterkt elkaar. Ik denk dat ik nog een hoop te doen heb hier. Daar heb ik echt heel veel zin in. Vooral het luisteren in gesprekken. Het gaat uiteindelijk om de dagelijkse interactie en daar kan ik nog heel veel verschil in maken. Dat is absoluut iets waardevols wat ik heb meegekregen van LIPP. De opleiding is zeker een aanrader, gewoon de uitdaging aangaan. En veel plezier hebben tijdens het leren. Zo heb ik het ervaren.”
Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie
In het ‘Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie’ gaan ervaren vakmensen aan de slag om nóg meer uit het interveniëren te halen. Aan de hand van complexe vraagstukken ontwikkelen en verbreden ze hun interventierepertoire met kennis en kunde. Onder begeleiding van Shirine Moerkerken en Marieke Wilke ontdekken deelnemers hoe ze belevings- en ervaringsgerichte adviestrajecten ontwikkelen en hoe verschillen, conflicten en spanning gewaardeerd en gebruikt kunnen worden in interacties met klanten.
Lees hier meer over het Sioo-programma ‘Leertraject Interveniëren met Passie en Precisie’ dat Catherine heeft gevolgd, om te ontdekken welk verschil het voor jou kan maken.