Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Blijf op de hoogte

Overzicht

“In korte tijd meer houvast gekregen bij complexe vraagstukken”

Blogpost 18 Oct 2023

Deelnemers over Strategisch Onderwijskundig Leiderschap

Strategisch Onderwijskundig Leiderschap, afgekort ‘SOL’: deze 4-daagse workshop is bedoeld voor alle schoolleiders die aan de slag willen met de uitdagende vraagstukken waar ze iedere dag mee te maken hebben.

We vroegen aan twee huidige SOL-deelnemers waarom ze zich inschreven voor de workshop en wat ze ervan vinden. Aan het woord zijn:

  • Karim Bashandy, Afdelingsmanager Business & Administration op ROC Midden Nederland (Amersfoort)
  • Brigitta van den Berg, Programmacoördinator voor de opleidingen Communicatie & Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam

Waarom schreven jullie je júist in voor Strategisch Onderwijskundig Leiderschap?

Brigitta: “Ik liep min of meer toevallig tegen SOL aan, omdat ik op zoek was naar een cursus/opleiding over onderwijskundig leiderschap. We zitten midden in een grote onderwijskundige en organisatorische verandering. SOL sloot goed aan bij mijn behoefte om wat meer in te zoomen op uitdagingen die hiermee gepaard gaan, met name de onderwijskundige veranderingen.”

Karim: “Zelf kom ik niet uit onderwijsland. Wel had ik een master organisatieverandering en ontwikkeling gedaan. Maar theoretische modellen rondom leren en onderwijs kwamen daarin niet specifiek aan bod. Toen ik 4 jaar geleden op het ROC als afdelingsmanager startte, kreeg ik behoefte aan duiding van de wetenschappelijke context: wat doen we en waarop is dat gebaseerd? En hoe geef ik vervolgens leiding aan die processen? Vanuit die behoefte volgde ik al eerder een traject bij Sioo. Ze bedachten samen met NSO-CNA deze opleiding, dus daarom koos ik nu voor SOL.”

Was een specifieke ontwikkeling in jullie school aanleiding om SOL te volgen?

Brigitta: “SOL heeft me handvatten en inzichten gegeven, via modellen en gezichtspunten. De opleiding is vooral een prettige manier om van een afstand naar je eigen werk te kijken en daarop te reflecteren met anderen: “Waarom loopt dit wel of niet goed? Hoe kan ik daarin sturen?’”

Karim: “Ik ben me vooral bewuster geworden van mezelf, van mijn eigen handelen. Nu merk ik dat ik daarin een bepaald gedrag vertoon. Het is goed om daar alert op te zijn, zodat ik mezelf kan bijsturen als dat nodig is. Zoals bij de formatie en teamverdeling, waar we in deze laatste fase van het schooljaar mee bezig zijn. Ieder jaar zijn dat weer spannende, lange processen. Eigenlijk wil ik dan zo snel mogelijk dóór. Maar krijg ik dan het resultaat dat ik wil? Deze keer vertraagde ik juist, nam iedereen mee in de keuzes, vroeg hoe zij erin stonden. Uiteindelijk leverde dat een versnelling op en het proces was van betere kwaliteit.”

Jullie volgen SOL met collega-schoolleiders uit verschillende onderwijsstromingen. Heeft dat (meer)waarde?

Brigitta: “Ja, het was heel prettig om met vakgenoten om tafel te zitten. We ontdekten dat we allemaal met hetzelfde bezig zijn, tegen dezelfde dingen aanlopen. Dat zorgt voor reflectie en het werkt ook inspirerend: wat doen zíj dan precies met dit vraagstuk? Wat gebeurt er op het MBO, waar wij op het HBO iets aan hebben?”

Karim: “Ik vond het heel interessant om te horen welke issues bij anderen spelen, met name bij andere schooltypes. Daarbij merkte ik ook dat de terminologie soms verschilt, maar het uiteindelijk over dezelfde dingen gaat. Zo besefte ik dat het eigenlijk zonde is als we allemaal afzonderlijk van elkaar met hetzelfde bezig zijn. We kunnen die dingen ook samen doen, erover sparren, leren van elkaar. We zijn dan ook van plan om na de opleiding contact te houden.”

SOL is een relatief korte opleiding. Wat vonden jullie van deze opzet?

Brigitta: “Voor mij had die vertaalslag naar de praktijk wat nadrukkelijker gemogen. In die 4 dagen komt heel veel langs, waardoor ik het abstractieniveau af en toe wel hoog vond. Het hadden best 8 dagen mogen zijn, als dat meer diepgang betekent.

Daarnaast ben ik het met Karim eens wat betreft voorbereiding: ik had het niet erg gevonden om van tevoren wat te lezen. Dan konden we tijdens de dagen zelf direct het gesprek erover voeren.

De aanpak op de opleidingsdagen vond ik prettig. Ik heb absoluut meer houvast gekregen.”

Karim: “In beginsel koos ik juist voor SOL omdat de opleiding kort duurt. Maar nu vind ik dat eigenlijk jammer. Wat mij betreft mag er nog wel een vervolg komen! Verder zou ik het niet erg vinden als we wat meer hadden moeten voorbereiden. Dan kunnen we bepaalde introducties op de opleidingsdagen overslaan, en direct de diepte in duiken. Maar over het algemeen ben ik heel tevreden. De inhoud is heel interessant én direct bruikbaar in mijn dagelijkse praktijk.”


Ontdek Strategisch Onderwijskundig Leiderschap

Dit artikel is ook geplaatst op de website van NSO-CNA. De workshop Strategisch Onderwijskundig Leiderschap is een samenwerking tussen NSO-CNA Leiderschapsacademie en Sioo. 

Deelnemers over Strategisch Onderwijskundig Leiderschap

Strategisch Onderwijskundig Leiderschap, afgekort ‘SOL’: deze 4-daagse workshop is bedoeld voor alle schoolleiders die aan de slag willen met de uitdagende vraagstukken waar ze iedere dag mee te maken hebben.

We vroegen aan twee huidige SOL-deelnemers waarom ze zich inschreven voor de workshop en wat ze ervan vinden. Aan het woord zijn:

  • Karim Bashandy, Afdelingsmanager Business & Administration op ROC Midden Nederland (Amersfoort)
  • Brigitta van den Berg, Programmacoördinator voor de opleidingen Communicatie & Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam

Waarom schreven jullie je júist in voor Strategisch Onderwijskundig Leiderschap?

Brigitta: “Ik liep min of meer toevallig tegen SOL aan, omdat ik op zoek was naar een cursus/opleiding over onderwijskundig leiderschap. We zitten midden in een grote onderwijskundige en organisatorische verandering. SOL sloot goed aan bij mijn behoefte om wat meer in te zoomen op uitdagingen die hiermee gepaard gaan, met name de onderwijskundige veranderingen.”

Karim: “Zelf kom ik niet uit onderwijsland. Wel had ik een master organisatieverandering en ontwikkeling gedaan. Maar theoretische modellen rondom leren en onderwijs kwamen daarin niet specifiek aan bod. Toen ik 4 jaar geleden op het ROC als afdelingsmanager startte, kreeg ik behoefte aan duiding van de wetenschappelijke context: wat doen we en waarop is dat gebaseerd? En hoe geef ik vervolgens leiding aan die processen? Vanuit die behoefte volgde ik al eerder een traject bij Sioo. Ze bedachten samen met NSO-CNA deze opleiding, dus daarom koos ik nu voor SOL.”

Was een specifieke ontwikkeling in jullie school aanleiding om SOL te volgen?

Brigitta: “SOL heeft me handvatten en inzichten gegeven, via modellen en gezichtspunten. De opleiding is vooral een prettige manier om van een afstand naar je eigen werk te kijken en daarop te reflecteren met anderen: “Waarom loopt dit wel of niet goed? Hoe kan ik daarin sturen?’”

Karim: “Ik ben me vooral bewuster geworden van mezelf, van mijn eigen handelen. Nu merk ik dat ik daarin een bepaald gedrag vertoon. Het is goed om daar alert op te zijn, zodat ik mezelf kan bijsturen als dat nodig is. Zoals bij de formatie en teamverdeling, waar we in deze laatste fase van het schooljaar mee bezig zijn. Ieder jaar zijn dat weer spannende, lange processen. Eigenlijk wil ik dan zo snel mogelijk dóór. Maar krijg ik dan het resultaat dat ik wil? Deze keer vertraagde ik juist, nam iedereen mee in de keuzes, vroeg hoe zij erin stonden. Uiteindelijk leverde dat een versnelling op en het proces was van betere kwaliteit.”

Jullie volgen SOL met collega-schoolleiders uit verschillende onderwijsstromingen. Heeft dat (meer)waarde?

Brigitta: “Ja, het was heel prettig om met vakgenoten om tafel te zitten. We ontdekten dat we allemaal met hetzelfde bezig zijn, tegen dezelfde dingen aanlopen. Dat zorgt voor reflectie en het werkt ook inspirerend: wat doen zíj dan precies met dit vraagstuk? Wat gebeurt er op het MBO, waar wij op het HBO iets aan hebben?”

Karim: “Ik vond het heel interessant om te horen welke issues bij anderen spelen, met name bij andere schooltypes. Daarbij merkte ik ook dat de terminologie soms verschilt, maar het uiteindelijk over dezelfde dingen gaat. Zo besefte ik dat het eigenlijk zonde is als we allemaal afzonderlijk van elkaar met hetzelfde bezig zijn. We kunnen die dingen ook samen doen, erover sparren, leren van elkaar. We zijn dan ook van plan om na de opleiding contact te houden.”

SOL is een relatief korte opleiding. Wat vonden jullie van deze opzet?

Brigitta: “Voor mij had die vertaalslag naar de praktijk wat nadrukkelijker gemogen. In die 4 dagen komt heel veel langs, waardoor ik het abstractieniveau af en toe wel hoog vond. Het hadden best 8 dagen mogen zijn, als dat meer diepgang betekent.

Daarnaast ben ik het met Karim eens wat betreft voorbereiding: ik had het niet erg gevonden om van tevoren wat te lezen. Dan konden we tijdens de dagen zelf direct het gesprek erover voeren.

De aanpak op de opleidingsdagen vond ik prettig. Ik heb absoluut meer houvast gekregen.”

Karim: “In beginsel koos ik juist voor SOL omdat de opleiding kort duurt. Maar nu vind ik dat eigenlijk jammer. Wat mij betreft mag er nog wel een vervolg komen! Verder zou ik het niet erg vinden als we wat meer hadden moeten voorbereiden. Dan kunnen we bepaalde introducties op de opleidingsdagen overslaan, en direct de diepte in duiken. Maar over het algemeen ben ik heel tevreden. De inhoud is heel interessant én direct bruikbaar in mijn dagelijkse praktijk.”


Ontdek Strategisch Onderwijskundig Leiderschap

Dit artikel is ook geplaatst op de website van NSO-CNA. De workshop Strategisch Onderwijskundig Leiderschap is een samenwerking tussen NSO-CNA Leiderschapsacademie en Sioo.